Sunday, May 28, 2023
ဂျပန်နိုင်ငံတွင်ကျင်းပခဲ့သည့် G-7 ထိပ်သီးအစည်းအဝေးနှင့်ပတ်သက်ပြီး ဘာတွေသိထားသင့်သလဲ
Thursday, May 25, 2023
ဆီးရီးယားနိုင်ငံအနေဖြင့် Arab League သို့ ပြန်ဝင်လာခြင်းနှင့် ပတ်သက်၍ ဘာတွေ သိထားသင့်သလဲ
Myanmar Aspect
Wednesday, May 24, 2023
အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် G-7 အတွက် ဘာကြောင့်အရေးပါနေသလဲ
နိဒါန်း
အိန္ဒိယနိုင်ငံဝန်ကြီးချုပ် နရန်ဒရာမိုဒီ(Narendra Modi)သည် (၄၉) ကြိမ်မြောက် G-7 ထိပ်သီးအစည်းအဝေးကို တက်ရောက်ရန်အတွက် မေလ ၁၉ ရက်မှ မေလ ၂၁ ရက်နေ့အထိ ဂျပန်နိုင်ငံ၊ ဟီရိုရှိးမားမြို့သို့ သွားရောက်မည်ဖြစ်ပါသည်။ G-20 နှင့် ရှန်ဟိုင်းပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ရေးအဖွဲ့အစည်း(Shanghai Cooperation Organization-SCO) တို့၏ အလှည့်ကျဥက္ကဋ္ဌအဖြစ် ထမ်းဆောင်နေသည့် အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် သံတမန်ရေး ကိစ္စရပ်များဖြင့် မအားလပ်သည့်ကြားက အဆိုပါထိပ်သီးဆွေးနွေးပွဲသို့ သွားရောက်ခြင်း ဖြစ်ပါသည်။ G-7 ထိပ်သီးဆွေးနွေးပွဲသည် အိန္ဒိယနိုင်ငံအတွက် နိုင်ငံအများအပြားနှင့် သဘောတူညီမှုများရရှိနိုင်မည့် အခွင့်အရေးတစ်ခုဖြစ်ပြီး G-7 အတွက်လည်း အိန္ဒိယ နိုင်ငံသည် အရေးပါလျက်ရှိနေသည်ကို ဖော်ပြထားပါသည်။
ပထမအချက်မှာ အိန္ဒိယနိုင်ငံ၏ GDP သည် အမေရိကန်ဒေါ်လာ ၂.၆၆ ထရီလီယံရှိပြီး G-7 အဖွဲ့ဝင် ပြင်သစ်၊ အီတလီနှင့် ကနေဒါနိုင်ငံတို့ထက် ပိုမိုများပြားလျက် ရှိနေပြီဖြစ်ပါသည်။ ထို့ပြင် အပြည်ပြည်ဆိုင်ရာငွေကြေးရန်ပုံငွေ(International Monetary Fund-IMF) အရ အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ကမ္ဘာပေါ်တွင် စီးပွားရေးဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်မှုအမြန်ဆုံးတွင် ရှိနေပြီး ၂၀၂၃-၂၀၂၄ ခုနှစ်တွင် ၅.၉ ရာခိုင်နှုန်းအထိ မြှင့်တင်နိုင်ရန် မျှော်လင့်ထားရှိပါသည်။ ကမ္ဘာ့ဘဏ်၏ ပြောကြားချက်အရ အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် စီးပွားရေးဖွံ့ဖြိုးမှုအတိုးတက်ဆုံး နိုင်ငံ ၇ နိုင်ငံတွင် ပါဝင်လျက်ရှိပြီး ၎င်း၏စီးပွားရေးသည် အနောက်နိုင်ငံများနှင့် ယှဉ်ပြိုင်နိုင်ပါသည်။ အာရှ-ပစိဖိတ်ဆိုင်ရာ IMF ဌာန၏ လက်ထောက်ညွှန်ကြားရေးမှူး အန်နီမရီဂလုဝုဖ် (Anne-Marie Gulde-Wolf)က အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ကမ္ဘာ့ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်ရေး အတွက်အရေးပါသည့် နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံဖြစ်လာနိုင်ကြောင်း၊ အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ဈေးကွက် အလားအလာရှိမှု၊ ထုတ်ကုန်ပစ္စည်းဈေးသက်သာမှု၊ စီးပွားရေးပြောင်းလဲမှုများနှင့် စက်မှု လုပ်ငန်းများအတွက် ကောင်းမွန်သည့်အခြေအနေတွင် ရှိနေခြင်းတို့ကြောင့် ရင်းနှီး မြှုပ်နှံမှုများ လုပ်ဆောင်နိုင်ကြောင်း ဖော်ပြထားပါသည်။
ဒုတိယအချက်အနေဖြင့် အမေရိကန်၊ ဂျပန်နိုင်ငံတို့နှင့်အတူ ဥရောပနိုင်ငံ များသည် အင်ဒို-ပစိဖိတ်ဒေသနှင့် ဆက်ဆံမှုများ လုပ်ဆောင်နိုင်ရန် ကြိုးပမ်းလျက်ရှိကြပြီး ဗြိတိန်၊ အီတလီ၊ ပြင်သစ်နှင့် ဂျာမနီနိုင်ငံတို့သည် အင်ဒို-ပစိဖိတ် မဟာဗျူဟာများ ချမှတ်နိုင်ရေး ကြိုးပမ်းလျက်ရှိကြပါသည်။ ကမ္ဘာလုံးဆိုင်ရာ ပထဝီနိုင်ငံရေးနှင့် စီးပွားရေး ဗဟိုချက်သည် အင်ဒို-ပစိဖိတ်ဒေသသို့ ပြောင်းလဲသွားပြီဖြစ်ရာ ဥရောပနိုင်ငံများအနေဖြင့် စီးပွားရေးအခွင့်အလမ်းများအတွက် ဒေသတွင်းနိုင်ငံများ၏ ကမ်းလှမ်းမှုများ လိုအပ်လျက်ရှိပါသည်။ သို့သော် အင်ဒို-ပစိဖိတ်ဒေသအတွင်း တရုတ်နိုင်ငံ၏ မဟာဗျူဟာနှင့် စီးပွားရေးဆိုင်ရာ တစ်ဖက်သတ်ချဲ့ထွင်မှုများရှိနေခြင်းကြောင့် အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် တရုတ်နိုင်ငံကို ထိန်းချုပ်နိုင်ရန်အတွက် အနောက်အုပ်စုဝင်နိုင်ငံများ၏ အဓိကမဟာဗျူဟာမြောက် အရေးပါသည့် မိတ်ဖက်နိုင်ငံဖြစ်လာခဲ့သည်ဟု ဖော်ပြထားပါသည်။
တတိယအချက်အနေဖြင့် အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ဥရောပနိုင်ငံများ၏ စွမ်းအင် ပြဿနာရပ်များအတွက် ဖြေရှင်းချက်တစ်ခုဖြစ်လာခဲ့ပါသည်။ ရုရှား-ယူကရိန်း ပဋိပက္ခ မဖြစ်ပွားမီ ဥရောပနိုင်ငံများသည် ရေနံနှင့်သဘာဝဓာတ်ငွေ့များမှ ၄၀ ရာခိုင်နှုန်းကို ရုရှားနိုင်ငံမှ ဝယ်ယူတင်သွင်းခဲ့ကြသော်လည်း ပဋိပက္ခများကြောင့် ရုရှားနိုင်ငံမှ ဝယ်ယူမှုကို ရပ်တန့်ခဲ့ကြပါသည်။ တစ်ဖက်တွင် ရုရှားနိုင်ငံသည် ၎င်း၏ ရေနံကို အိန္ဒိယနိုင်ငံသို့ လျှော့ဈေးဖြင့် ရောင်းချလျက်ရှိပြီး အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် အနောက်နိုင်ငံ များ၏ ရေနံဝယ်ယူမှုအတွက် အနောက်တံခါးတစ်ခု ဖြစ်လာခဲ့ပါသည်။ အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ရုရှားနိုင်ငံမှ ရေနံစိမ်းများကိုဝယ်ယူ၍ နိုင်ငံအတွင်း ပြန်လည်ချက်လုပ်ကာ ဥရောပ နိုင်ငံများသို့ တင်ပို့ရောင်းချလျက်ရှိသည်ဟု ဖော်ပြထားပါသည်။
စတုတ္ထအချက်အနေဖြင့် အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ရုရှားနှင့် အနောက်အုပ်စုနိုင်ငံများ အကြား ဘက်ညီသည့် မိတ်ဖက်ဆက်ဆံရေးတစ်ခုကို တည်ထောင်နိုင်သည့် နိုင်ငံ တစ်နိုင်ငံဖြစ်လာပါသည်။ ရုရှား-ယူကရိန်းပဋိပက္ခများကြောင့် အနောက်အုပ်စုနိုင်ငံအများစု၏ စီးပွားရေးနှင့် ထောက်ပံ့ရေးကွင်းဆက်များကို ထိခိုက်ခဲ့ကြောင်းနှင့် အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ရုရှားနှင့် အနောက်အုပ်စုနိုင်ငံများအတွက် တိုက်ရိုက်သော်လည်းကောင်း၊ သွယ်ဝိုက်၍ လည်းကောင်း ကြားနေဖျန်ဖြေလျက်ရှိနေပါသည်။ G-7 မှ G-8 အဖြစ်သို့ ချဲ့ထွင်ခြင်းရှိ/မရှိနှင့် ပတ်သက်၍ အိန္ဒိယနိုင်ငံကို ထည့်သွင်းရန် လိုအပ်ကြောင်းနှင့် G-7 နှင့် အိန္ဒိယနိုင်ငံတို့ အကြား သဘောတူညီမှုရရှိခြင်းသည် G-7 အဖွဲ့ ရင်ဆိုင်နေရသည့် စိန်ခေါ်မှုများကို ဖြေရှင်းနိုင်မည့် နည်းလမ်းတစ်ခုဖြစ်လာသည်ဟု ဖော်ပြထားပါသည်။
အိန္ဒိယနိုင်ငံနှင့် G-7 အဖွဲ့တို့အကြား ကိုင်းကျွန်းမှီ၊ ကျွန်းကိုင်းမှီ အနေအထားတွင်ရောက်ရှိလာနေကြောင်း တွေ့ရှိရပါသည်။ ထို့ပြင် အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် ဂျပန်နိုင်ငံနှင့် လွတ်လပ်ပွင့်လင်းသည့် အင်ဒို-ပစိဖိတ်ဒေသ အခင်းအကျင်း (FOIP)ကို အကောင်အထည်ဖော်နိုင်ရန် ကြိုးပမ်းနေချိန်တွင် ဂျပန်နိုင်ငံက ဥက္ကဋ္ဌအဖြစ် ဆောင်ရွက်နေသော G-7 အစည်းအဝေးသို့ အိန္ဒိယနိုင်ငံ၏ဝန်ကြီးချုပ်အား ဖိတ်ကြား တက်ရောက်စေခြင်းမှာ နှစ်နိုင်ငံအကြား ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှုအား တိုးမြှင့်ဆောင်ရွက်ခြင်း နှင့်အတူ ၎င်းတို့ကျင့်သုံးလျက်ရှိသော ဒီမိုကရေစီဟန်ချက်ညီရေးအတွက် အဓိက အခန်းကဏ္ဍတွင် ပါဝင်လာကြောင်းတွေ့ရှိရပါသည်။ တစ်နည်းအားဖြင့် အမေရိကနှင့် ဥရောပမဟုတ်သည့် အင်အားတောင့်တင်းသည့် အာရှနှစ်နိုင်ငံအကြား ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်မှုများ ပြုလုပ်ရန်၊ တရုတ်နိုင်ငံအား ထိန်းညှိရန် ကြိုးပမ်းဆောင်ရွက်လာမှု နည်းလမ်းတစ်ခုအဖြစ် ရှုမြင်နိုင်ပါသည်။
အိန္ဒိယနိုင်ငံသည် မူဝါဒများအတိုင်း ၎င်း၏အကျိုးစီးပွားအတွက် အခွင့်အရေး ပေးနိုင်မည့် နိုင်ငံများအားလုံးနှင့် ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်လျက်ရှိပြီး ကမ္ဘာ့အလယ်တွင် တိုးတက်ဖွံ့ဖြိုးမှုအရှိန်ကို ရရှိရန် ဆောင်ရွက်လျက်ရှိပါသည်။ အင်ဒို-ပစိဖိတ်အတွင်း ပြောင်းလဲလာသည့် မဟာဗျူဟာများတွင် အိန္ဒိယနိုင်ငံ၏အခန်းကဏ္ဍသည် အရေးပါလျက် ရှိပြီး လက်ရှိတွင် ဥရောပနိုင်ငံများကလည်း ဒေသတွင်းခြေဆန့်နိုင်ရန် ကြိုးပမ်းလာချိန် ဖြစ်ပါသည်။ အင်ဒို-ပစိဖိတ်ဒေသတွင်း လုံခြုံရေးကို ထိန်းသိမ်းနိုင်ရန်အတွက် အမေရိကန်၊ ဩစတြေးလျ၊ ဂျပန်နှင့် အိန္ဒိယနိုင်ငံတို့ပါဝင်သည့် Quad ခေါ် ၄ နိုင်ငံ လုံခြုံရေးဆွေးနွေးမှု အဖွဲ့သည် ဒေသတွင်းစစ်ရေးကဏ္ဍများ၌ နိုင်ငံစုံပူးပေါင်းမှုများ တိုးချဲ့လာနိုင်ကြောင်းနှင့် တရုတ်နှင့် ရုရှားနိုင်ငံတို့အနေဖြင့် ၎င်းတို့အကြား ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်ခြင်းကို မြှင့်တင်၍ တုံ့ပြန်လာနိုင်ဖွယ် ရှိကြောင်း သုံးသပ်ဖော်ပြလိုက်ရပါသည်။
Myanmar Aspect
26052523
Tuesday, May 23, 2023
အာဆီယံနိုင်ငံများနှင့်ဆက်ဆံရေးတိုးမြှင့်နိုင်ရန် ယဉ်ကျေးမှုဆိုင်ရာသံခင်းတမန်ခင်းအသုံးပြုလာသော အိန္ဒိယနိုင်ငံ အောင်မြင်နိုင်မလား
နိဒါန်း
ဖော်ပြချက်
တွေ့ရှိသုံးသပ်ချက်
25052423
Monday, May 22, 2023
ဒေသတွင်း၌ မြန်မာ့နိုင်ငံရေးအပြောင်းအလဲအပေါ် ချဉ်းကပ်နေသည့် ပုံစံ (၃) မျိုး
ဖော်ပြချက်
ကူအညီများပေးအပ်မှုတို့နှင့် စပ်လျဉ်းသော အချက်အလက်များ ကိုသာ ထုတ်ပြန်ထားပြီး နောက်ထပ်ဖြစ်ပေါ်တိုးတက်မှုအခြေအနေများ ရှိ/မရှိကိုမူ ဖော်ပြထားခြင်းမရှိပါ။ လက်ရှိအချိန်ထိလည်း အာဆီယံသည် မြန်မာ့အရေးကိစ္စနှင့်စပ်လျဉ်း၍ ၎င်းတို့၏ တူညီဆန္ဒ ၅ ရပ်အား အဓိကကိုးကားချက်အဖြစ် လက်ကိုင် ထားပါသည်။ ထို့ပြင် အာဆီယံ၏လူသားချင်းစာနာထောက်ထားမှု အကူအညီ ပေးအပ်မည့်ယာဉ်တန်းအား မြန်မာနိုင်ငံ၊ ရှမ်းပြည်နယ်အရှေ့ပိုင်း၌ တိုက်ခိုက်ခံခဲ့ရ သော်လည်း အာဆီယံအနေဖြင့် နောက်ဆုံးထုတ်ပြန်ချက်တွင် အဆိုပါတိုက်ခိုက်မှုနှင့် စပ်လျဉ်း၍ ရှုတ်ချမှုမပြုလုပ်ဘဲ နောက်ပိုင်းမှသာ သီးခြားထုတ်ပြန်၍ ရှုတ်ချမှုပြုလုပ် ခဲ့သည်ဟု ဖော်ပြထားပါသည်။
တွေ့ရှိသုံးသပ်ချက်
Sunday, May 21, 2023
ထိုင်းနိုင်ငံ၏ ရွေးကောက်ပွဲရလဒ်များနှင့်ပတ်သက်ပြီး ဘာတွေသိထားသင့်သလဲ
Thursday, May 18, 2023
အကြွေးပိနေသော အမေရိကန်နိုင်ငံအား မည်သို့ကုစားမည်နည်း
အမေရိကန်၏
အကြွေးပမာဏမှာ ၁၉၈၉ ခုနှစ်တွင် စတင်ကြေညာခဲ့သည့်အချိန်တွင် အမေရိကန်ဒေါ်လာ ၃ ထရီလီယံသာရှိခဲ့ရာမှ
ယခုအခါ ၃၁ ထရီလီယံသို့ မြှင့်တက်လာခဲ့ပါသည်။ ထိုသို့ အကြွေးပမာဏများပြားနေသော်လည်း
ထင်ရှားသည့် စီးပွားရေးကျဆင်းမှု မရှိခဲ့ခြင်းကြောင့် အလွယ်တကူပင် လစ်လျှူရှုခဲ့ကြပါသည်။
သို့သော်လည်း ယခုအခါ အမေရိကန်၏ အကြွေးများက ကမ္ဘာလုံးဆိုင်ရာ စီးပွားရေးကို ထိခိုက်လာနိုင်သည့်
အခြေအနေသို့ ဆိုက်ရောက်နေပြီဖြစ်သည်။ ယခုအခါ
အမေရိကန်၏ အကြွေးပမာဏမှာ ၎င်းလက်ခံနိုင်သည့် ပမာဏ (Debt Ceiling) ထက်ကျော်လွန်လာခြင်းမှာ
ကြီးမားသော ပြဿနာတစ်ရပ်ပင်ဖြစ်သည်။
Debt Ceiling ဆိုသည်မှာ အမေရိကန်အစိုးရအနေဖြင့်
၎င်း၏ အခြေခံ လုပ်ငန်းတာဝန်များကိုဆောင်ရွက်နိုင်ရန်အတွက် အမေရိကန်လွှတ်တော်မှ ခွင့်ပြုပေးသော
ချေးယူနိုင်သည့် ငွေကြေးပမာဏကို ဆိုလိုပါသည်။ ထိုငွေကြေးဖြင့် အစိုးရအသုံးစရိတ်များဖြစ်သော
ကျန်းမာရေးအာမခံများမှ စစ်တပ်အတွက်လစာပေးခြင်းလုပ်ငန်းများအထိ ဆောင်ရွက်ရပါသည်။ ယခု
လွှတ်တော်မှ ခွင့်ပြုပေးထားသည့် Debt Ceiling မှာ ၃၁.၄ ထရီလီယံ (GDP ၏ ၁၁၇ ရာခိုင်နှုန်း)
ဖြစ်ပြီး၊ သုံးစွဲချေးယူသည့်ငွေမှာ ထိုပမာဏမှ တက်လိုက်ကျလိုက်ဖြစ်နေပါသည်။ မေလ ၁ ရက်နေ့တွင်
ဘဏ္ဍာရေးဝန်ကြီး Janet Yellen က အစိုးရအနေဖြင့် ဇွန် လ တစ်ရက်နေ့နောက်ဆုံးထားပြီး ဘတ်ဂျတ်ထဲမှ
အရန်ငွေ စုဆောင်းထားရန် သတိပေးခဲ့ရသည်။ (အသုံးလျော့ပြီး ငွေစုထားခိုင်းခြင်းဖြစ်ပါသည်။)
ထိုသတိပေးချက်က အမေရိကန်အနေဖြင့် အစိုးရသုံးစွဲသည့်
ငွေကြေးပမာဏကို မဖြတ်တောက်နိုင်ပါက ချေးငွေမဆပ်နိုင်သည့် ပြဿနာနှင့် ရင်ဆိုင်လာရနိုင်မည်ဟု
ဆိုလိုပါသည်။ ထိုအခြေအနေက ကမ္ဘာ့ဈေးကွက်ကိုပါ ပျက်စီးသွားစေနိုင်ပါသည်။ ချေးငွေမဆပ်နိုင်ပါက
ကမ္ဘာကြီး၏ အရေးအကြီးဆုံးသော ငွေကြေးစနစ်အပေါ် ယုံကြည်မှုကို ပျက်ပြားစေနိုင်ပြီး၊
အစိုးရဘတ်ဂျတ်ဖြတ်တောက်မှုများလာပါကလည်း ကြီးမားသည့် စီးပွားပျက်ကပ်ဖြစ်လာနိုင်ပါသည်။
အမေရိကန်လွှတ်တော်က အရင်ကလုပ်ခဲ့သည့်နည်းလမ်းအတိုင်း Debt Ceiling ကို တိုးမြှင့်မည်ဆိုပါကလည်း
အမေရိကန် ဘဏ္ဍာရေးစနစ်ပျက်စီးနိုင်ပြီး ပြန်လည်နလံထူရန် ခက်ခဲမည်ဖြစ်ပါသည်။
အမှန်တော့ အမေရိကန်၏ Debt Ceiling ဆိုသည်ကလည်း
စီးပွားရေးသီအိုရီများဖြင့် စနစ်တကျ တွက်ချက်ထားခြင်းမဟုတ်ဘဲ နိုင်ငံရေးအရ သတ်မှတ်ချက်တစ်ခုကဲ့သို့သာ
ဖြစ်နေပါသည်။ ထိုအခြေအနေတွင် မည်သည့်နိုင်ငံကမှလည်း အရှုပ်ထဲမဝင်လိုကြပါ။ ထို့ကြောင့်
အဆိုပါပြဿနာအတွက် နိုင်ငံရေးအဖြေတစ်ခုတော့ လိုအပ်နေပြီဖြစ်ပါသည်။ ရင်းနှီးမြှုပ်နှံသူများအနေဖြင့်လည်း
ဒီမိုကရက်နှင့် ရီပါဘလစ်ကန် နှစ်ပါတီစလုံးက ထိုအခြေအနေကို ပူးပေါင်းဖြေရှင်းမှုပြုလုပ်ရန်
မသေချာမရေရာခြင်းကြောင့် စိုးရိမ်ပူပန်နေကြပါသည်။ ဘဏ္ဍာရေးဝန်ကြီး၏ သတိပေးချက်ကြောင့်လည်း
၎င်းတို့အနေဖြင့် အစိုးရဆီမှ ငွေကြေးပြန်လည်ရရှိရန်လည်း မသေချာလှပါ။ အောက်လွှတ်တော်တွင်
ဒီမိုကရက်များအဆိုပြုခဲ့သည့် အကြွေးများလျှော်ပစ်ရန်အဆိုကလည်း မအောင်မြင်ခဲ့ပါ။ ရီပါဘလစ်ကန်ပါတီမှ
လွှတ်တော်ဥက္ကဋ္ဌ Kevin McCarthy က လာမည့် ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ရာသီဥတုပြောင်းလဲမှုကုစားရေးမှ
ဒေါ်လာထရီလီယံနှင့်ချီဖြတ်တောက်ပြီး ၂၀၂၄ တွင် Debt Ceiling ကိုတိုးမြှင့်ရန် ဥပဒေကြမ်းတင်သွင်းထားပါသည်။
ထိုဥပဒေက ဧပြီလ ၂၄ ရက်နေ့က အောက်လွှတ်တော် (House) မှအတည်ပြုပြီးဖြစ်သော်လည်း ဒီမိုကရက်ကြီးစိုးသည့်
အထက်လွှတ်တော် (Senate) မှအတည်ပြုရန် မရှင်းလင်းသေးပါ။
သမ္မတဘိုင်ဒန်က မေလ ၉ ရက်နေ့တွင် ပါတီနှစ်ခုစလုံးမှ
ခေါင်းဆောင်များနှင့် တွေ့ဆုံရန်ဖိတ်ကြားထားပါသည်။ ဘိုင်ဒန်က Debt Ceiling တိုးမြှင့်ရန်ကိစ္စကို ညှိနှိုင်းမည့်
အလားအလာရှိနေပါသည်။ ထိုကိစ္စအထမြောက်လာပါက အမေရိကန်၏ ဘဏ္ဍာရေးစနစ်မှာ ရှက်ဖွယ်လိလိဖြစ်နေပြီး
အန္တရာယ်ရှိသည့်အခြေအနေသို့ ရောက်နေပြီကို ပြသနေခြင်းဖြစ်ပါလိမ့်မည်။ အထူးသဖြင့် အကြွေးပမာဏ
(Debt Level) က အဓိကအားနည်းချက်မဟုတ်သော်လည်း အစိုးရအနေဖြင့် နိုင်ငံ၏ဝင်ငွေထက်ပို၍
သုံးစွဲနေခြင်း- ဘဏ္ဍာရေးလိုငွေပြနေခြင်း (Fiscal deficit) က အဓိကပြဿနာဖြစ်ပါသည်။
ပြီးခဲ့သည့် ရာစုနှစ်ဝက်ခန့်က အမေရိကန်၏
ဘဏ္ဍာရေးလိုငွေပြနေခြင်းမှာ နှစ်စဉ် GDP ၏ ၃.၅ ရာခိုင်နှုန်းခန့်ရှိခဲ့ရာမှ ဖေဖော်ဝါရီလက
Congressional Budget Office (CBO) ၏ အဆိုအရ လာမည့် ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ၆.၁ ရာခိုင်နှုန်းရှိလာလိမ့်မည်ဟု
ဆိုပါသည်။ လက်တွေ့တွင်ထို့ထက် ပိုပါလိမ့်မည်။ CBO ၏ တွက်ချက်မှုတွင် ကိုဗစ်ကာလမှစ၍
စီးပွားရေးကျဆင်းသည့် အခြေအနေကို ထည့်သွင်းတွက်ချက်ထားခြင်းမရှိပါ။ ထိုသို့ စီးပွားရေးကျဆင်းခြင်းက
အခွန်ငွေများကျဆင်းခြင်း၊ အလုပ်လက်မဲ့အာမခံငွေများတိုးလာခြင်းကြောင့် ဘဏ္ဍာရေးလိုငွေပြနေခြင်းကို
အခြေအနေပိုဆိုးစေနိုင်ပါသည်။ CBO အနေဖြင့် ဘိုင်ဒန်အစိုးရ၏ ကြီးမားသော စက်မှုလုပ်ငန်းတိုးချဲ့ရေးမူဝါဒအတွက်
ဘဏ္ဍာငွေသတ်မှတ်ရန်လည်း ခေါင်းခဲနေရပါသည်။ ၎င်းတို့အနေဖြင့် လျှပ်စစ်ကားများနှင့် အခြားသော
ပြန်လည်ပြည့်ဖြိုးမြဲစွမ်းအင်ကဏ္ဍတွင် ထောက်ပံ့ငွေ ဒေါ်လာ ၄၀၀ ဘီလီယံ ပံ့ပိုးရန်လျာထားသော်လည်း
စီးပွားရေးလုပ်ငန်းများက အကန့်အသတ်မရှိသည့် အကောက်ခွန်အကြွေးများဖြင့် နစ်နေပါသည်။
Goldman Sachs ဘဏ်တစ်ခုတည်းအကြွေးမှာ ၁.၂ ထရီလီယံရှိနေပါသည်။
CBO ၏တွက်ချက်မှုက လက်ရှိဥဒေများကြောင့်လည်း
ကန့်သတ်ချက်ရှိနေပါသည်။ သမ္မတ ထရမ့်လက်ထက်က ၂၀၁၇ ခုနှစ်က အကောက်ခွန်လျော့ချသည့် ဥပဒေများပြဋ္ဌာန်းခဲ့ပြီး
၂၀၂၅ ခုနှစ်မှ သက်တမ်းကုန်မည်ဖြစ်သည်။ ဘိုင်ဒန်ကလည်း ကျောင်းသားများအတွက် ချေးငွေအစီအစဉ်များ
ဆောင်ရွက်လိုနေသည့်အတွက် ထိုကိစ္စများက ဘဏ္ဍာရေးလိုငွေပြမှုကို ပိုဆိုးစေပါသည်။ ထိုကဲ့သို့အခြေအနေတွင်
စက်မှုလုပ်ငန်းများအတွက် ဘဏ္ဍာငွေအမြောက်အမြားသုံးစွဲဦးမည်ဆိုပါက အမေရိကန်၏ ဘဏ္ဍာရေးလိုငွေသည်
လာမည့်ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ၇ ရာခိုင်နှုန်းခန့် ထပ်တက်လာနိုင်ပြီး ၂၀၃၀ မတိုင်မီ ၈ ရာခိုင်နှုန်းခန့်ရှိလာနိုင်ပါသည်။
၂၀၅၀ ပြည့်နှစ်များသို့ရောက်လျှင် အမေရိကန်၏ အကြွေးမှာ ၂၅၀ ရာခိုင်နှုန်းသို့ ရောက်ရှိပြီး
၁၀၀ ထရီလီယံခန့် ရှိလာနိုင်ပါသည်။ မည်သည့်အချိန်တွင် (မရှင်းနိုင်သည့်) လုံးဝအကျပ်အတည်းသို့ကျရောက်မည်ကို
မမှန်းနိုင်သော်လည်း အကြွေးများလာလေလေ၊ အတိုးနှုန်းမြင့်လာလေလေဖြစ်ပြီး ဖြေရှင်းရန်ခက်ခဲလာပါလိမ့်မည်။
လုံခြုံရေးဘတ်ဂျတ်မြှင့်မည်လား၊ ပြည်သူ့ဝန်ဆောင်မှုလုပ်ငန်းများအတွက် သုံးမည်လား
(guns-or- butter dilemma) ဟူသည့် အကျပ်အတည်းမှ အစိုးရအနေဖြင့် bond များကိုသာထုတ်ရောင်းနေရပြီး
လုံခြုံရေးအတွက်ငွေကြေးမထုတ်နိုင်(bonds-not-guns) သည့်အခြေအနေသို့ ရောက်လာပါသည်။
အနာဂတ်တွင် ဘဏ္ဍာရေးလိုငွေပြမှုကို လျော့ချကောင်းလျော့ချနိုင်မည်ဖြစ်သော်လည်း
လက်ရှိအချိန်တွင်တော့ အမေရိကန်အနေဖြင့် အကျပ်အတည်းနှင့် ရင်ဆိုင်ရနိုင်ပါသည်။ အကြွေးဆပ်နိုင်ရန်အတွက်
အစိုးရအနေဖြင့် ပုပ္ပလိက အပ်ငွေများစွာလိုပါသည်။ အပ်ငွေများလျှင်လည်း စီးပွားရေးလုပ်ငန်းများရင်းနှီးမြှုပ်နှံ့မှုလျော့ကျနိုင်ပြီး
မတည်ငွေနည်းလာသောကြောင့် အလုပ်သမားများ၏ စွမ်းဆောင်ရည်နည်းပြီး စီးပွားရေးတိုးတက်မှုနှုန်းလျော့နည်းလာမည်ဖြစ်သည်။
အစိုးရအနေဖြင့် ပြည်တွင်း/ပြည်ပ အပ်ငွေများအောင် အတိုးနှုန်းမြှင့်ရခြင်း ပြဿနာထပ်တိုးလာပြီး
နိုင်ငံခြားရင်းနှီးမြှုပ်နှံသူများက အခြားယုံကြည်စိတ်ချရသည့်နေရာများသို့ ရွှေ့ပြောင်းကြပါသည်။
ထို့ကြောင့် အတိုးနှုန်းမြှင့်ခြင်းကလည်း အမေရိကန်၏ ဘဏ္ဍာရေးအားနည်းချက်ကို တိုး၍တိုး၍သာ
ဖြစ်စေပါမည်။ နောက်ဆုံးတွင် ဤအဆိုးကျော့သံသရာမှ ရုန်းထွက်နိုင်ရန် ခက်ခဲလာပါသည်။ ဤအခြေအနေတွင်
အခြေခံအားဖြင့် အစိုးရအနေဖြင့် အကျိုးအမြတ်လျော့ချခြင်းနှင့် အကောက်ခွန်မြှင့်တင်ခြင်း
နှစ်ခုအကြားရွေးချယ်ရပါလိမ့်မည်။ ဒေသဆိုင်ရာဘတ်ဂျတ်များတွင်လည်း အသုံးစရိတ်လျော့ချခြင်းနှင့်
အရန်ငွေစုဆောင်းခြင်းသည်သာ ဘဏ္ဍာရေးလိုငွေပြမှုကို ဖြေရှင်းနိုင်မည့် တစ်ခုတည်းသော
နည်းလမ်းဖြစ်နေပါသည်။
အမေရိကန်နိုင်ငံ၏ ထိုကဲ့သို့ အခြေအနေများများနှင့်
ရင်ဆိုင်နေရခြင်းသည့် အစိုးရအဆက်ဆက် ပြဿနာကိုဖြေရှင်းရန်ပျက်ကွက်ခဲ့မှုနှင့် ပါတီနိုင်ငံရေးလွန်ကဲနေမှုကြောင့်
ဖြစ်ကြောင်း ပညာရှင်များက ထောက်ပြကြသည်။ ရီပါဘလစ်ကန်တို့က အစိုးရဘတ်ဂျတ်လျော့ချဖြတ်တောက်ရန်အားသန်နေပြီး
ဒီမိုကရက်တို့က အကောက်ခွန်တိုးမြှင့်ရန်အားသန်နေကြသည်။ ထိုအကြောင်းပြချက်များက နိုင်ငံရေးအရ
ပေါ်ပြူလာဖြစ်နိုင်သော်လည်း နှစ်ဘက်စလုံးမှာ အစိုးရအသုံးစရိတ်မှ ရသမျှယူနေကြသည်သာဖြစ်ပါသည်။
ထို့ကြောင့် အမေရိကန်၏ ဘဏ္ဍရေးကိုကုစားနိုင်ရန် ဖြစ်သင့်သည့် မူဝါဒချမှတ်ရန်အတွက် မလွယ်ကူလှသည့်
အခြေအနေတွင်ရှိပါသည်။ မူဝါဒချမှတ်သူများ၊ လွှတ်တော်နှင့် သမ္မတများကလည်း ထိရောက်စွာကိုင်တွယ်ရန်
ဆန္ဒရှိပုံမရကြပါ။
ထို့ကြောင့် CBO အနေဖြင့် Debt
Ceiling ကိုမြှင့်တင်ရန်နှင့် အကြွေးလျော်ပစ်ရန်အစီအစဉ်ကို အကြံပေးသည့်အခြေသို့ဆိုက်လာရခြင်းဖြစ်သည်။
အစိုးရအသုံးစရိတ်ကို ငွေချေးယူခြင်းဖြင့် ကုစားမည့်အစီအစဉ်က စီးပွားရေးတိုးတက်မှုကို
ဆောင်ကြဉ်းပေးနိုင်လိမ့်မည်မဟုတ်ပါ။ အမေရိကန်အနေဖြင့် ထိရောက်သည့်မူဝါဒများချမှတ်ရန်
ပါတီနှစ်ခုသဘောတူညီချက်နှင့် ထိရောက်သည့် နိုင်ငံရေးဆွေးနွေးမှုများလိုအပ်နေပါသည်။
အဆိုးဆုံးက ခေါင်းဆောင်များက ထိုသို့ လုပ်ဆောင်ရန် ဆန္ဒမရှိကြခြင်း ဖြစ်ပါသည်။
(မှတ်ချက်။ စီးပွားရေးပညာရပ်ဆန်သော ဆောင်းပါးဖြစ်ပါသည်။ တစိမ့်စိမ့်ဖတ်၍ တစိမ့်စိမ့်
တွေးရမည့် ဆောင်းပါးဖြစ်ပါသည်။ စီးပွားရေးအသိပညာဗဟုသုတရှိပါက နားလည်နိုင်ရန် ပိုမိုလွယ်ကူပါလိမ့်မည်။
သိလိုသည်များရှိသည့် မန်ဘာများအနေဖြင့် comment တွင်မေးမြန်းနိုင်ကြပါသည်။)
Myanmar Aspect
22051923
Wednesday, May 17, 2023
တရုတ်နိုင်ငံ၏ ကမ္ဘာလုံးဆိုင်ရာလုံခြုံရေးအစီအမံ၊ ပင်လယ်ကွေ့နိုင်ငံများအရေးနှင့် ပတ်သက်ပြီး ဘာတွေသိထားသင့်သလဲ